Pauli Juhani Pitkänen

Sääntely

Liikennepalvelulaki ja taksien hinnan ilmoittaminen.

Trafi on tänään julkaisut tulevan liikennepalvelulakiin kuuluvat taksialan esimerkkihinnoittelun, niiden perusteet ja määräytymistavat.

Yrittäjyys on vapautettu palotarkastuksista Venäjällä

Sunnuntaina 25. maaliskuuta ostoskeskus Zimjaja Višnja (Talvikirsikka) paloi Venäjän Kemerovossa. Tulipalossa kuoli 64 ihmistä, joiden joukossa 41 lasta. Lapsia kuoli paljon, koska tulipalo alkoi neljännestä kerroksesta, jossa oli elokuvateattereita ja lasten leikkialue.

Mitä pitäisi tehdä, jos miljoona asuntoa on väärässä paikassa?

Tänään mediassa on näyttävästi ekonomistien suulla todettu, että meillä on miljoona (1000000) asuntoa väärässä paikassa. Väärää paikkaa he eivät määrittele mutta tarkoittanevat suurten kaupunkien ulkopuolella. Virheellisen politiikan virheitä kaadetaan nyt sitten kansalaisten niskoille.

Tarvitaan pikaisesti ohjelma, jolla kaupunkien ja maaseudun Suomea kehitetään kokonaisuutena.

Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset

Liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7.2018. Liikenne- ja viestintäministeriö on perustellut lakia sen vaikutuksilla etenkin taksialaan. Kilpailun lisääntyessä hinnat putoavat, tarjonta paranee ja uudet innovaatiot kehittävät alaa.

Kirjoituksen kuvassa Hollanti, ja syyskuu 2017. Hollannissa taksiala vapautettiin 2000-luvulla. 

Ravintolat vapaiksi aukiolorajoitteista Lapissa ja Kainuussa

Iltalehti uutisoi sunnuntaina 3.9.2017 Kansanedustaja Elina Lepomäen (Kok.) ideasta kokeilla ravintoloita ilman valvontaa. Hän ehdotti asiaa Twitterissä: "Tehtäisiin kokeilu: kunta tai alue jossa ravintoloita ei säädellä lainkaan. Katsotaan miten käy". Kimmokkeen ajatukselle antoi porilaisen ravintola-alan yrittäjän Lauri Turtolan laajalle levinnyt Facebook-kirjoitus, jossa ravintoloitsija arvosteli jatkuvia tarkastuksia ja niistä seuranneita laskuja.

 

Miksi Hesari peittelee jakamistalouden ongelmia?

Uudet innovaatiot voivat muokata rajusti ihmisten elämisen ehtoja ja yhteiskunnan kehitystä. Siksi olisi äärimmäisen tärkeätä, että innovaatioiden vaikutuksia analysoidaan ja niistä käydään avointa yhteiskunnallista keskustelua. Tässä medialla on iso vastuu, jonka Helsingin Sanomat 15.7. näytti unohtavan totaalisesti.

Liikennepalvelulaki

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Rantala kertoo Iltasanomien haastattelussa seuraavaa: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005175362.html

"Rantalan mukaan tavoitteena on synnyttää monimuotoisempia palveluita. Esimerkkinä hän käyttää postin ja henkilöiden kuljetusta samassa kyydissä.

Olli-Pekka Rantala: "Nyt joudutaan ajamaan erillisiä kyytejä eri tarkoituksiin, tämä auttaa erityisesti maaseudun palveluiden kehittymistä."

Helsingin keskustan terassien aukioloaikoja tulee pidentää

 

Helsingin keskustassa lähes kaikki terassit joutuvat sulkemaan klo 22. Vain muutama terassi on saanut poikkeusluvan olla auki kymmenen jälkeen. Helsingin kaupunginvaltuusto linjasi jo vuonna 2010, että keskustan terasseille tulisi sallia pidemmät aukioloajat. Linjaus jäi tuolloin toteuttamatta koska Hämeenlinnassa sijaitseva Etelä-Suomen aluehallintoviranomainen, jonka vastuulla terassiluvat ovat, päätti että voimassa ollut käytäntö sulkea terassit klo 22 on “toimiva”. 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä